Braveheart
They may
take away our lives, but they 'll never take our freedom!
Ο Γουίλιαμ Γουάλας ήταν ένας Σκωτσέζος ευγενής και
πατριώτης, πρωταγωνιστής του πολέμου κατά των Άγγλων κατά τη διάρκεια της
ανεξαρτησίας της Σκωτίας. Το όνομα Γουάλας σημαίνει "Ουαλός" ή
"ξένος" λόγω της Ουαλικής του καταγωγής.
Ο Γουίλιαμ Γουάλας συνελήφθη από έναν προδότη Σκωτσέζο ευγενή τον Ιωάννη του Μεντείθ, μεταφέρθηκε στο Λονδίνο και κατηγορήθηκε για προδοσία απέναντι στον βασιλιά Εδουάρδο Α'. Στην απολογία του ανέφερε ότι δεν είναι προδότης γιατί βασιλιά του αναγνωρίζει τον Τζων Μπάλλιολ, και όχι τον Εδουάρδο, κρίθηκε ένοχος και καταδικάστηκε σε θάνατο.
Ξεγυμνώθηκε, μεταφέρθηκε με ένα άλογο στους δρόμους της πόλης στην συνέχεια κρεμάστηκε και ενώ ήταν ακόμα ζωντανός ελευθερώνοντας τον από το σκοινί τον ευνούχισαν, του έβγαλαν τα έντερα του και τα έκαψαν μπροστά του, τελικά τον αποκεφάλισαν.
Ο Γουίλιαμ Γουάλας συνελήφθη από έναν προδότη Σκωτσέζο ευγενή τον Ιωάννη του Μεντείθ, μεταφέρθηκε στο Λονδίνο και κατηγορήθηκε για προδοσία απέναντι στον βασιλιά Εδουάρδο Α'. Στην απολογία του ανέφερε ότι δεν είναι προδότης γιατί βασιλιά του αναγνωρίζει τον Τζων Μπάλλιολ, και όχι τον Εδουάρδο, κρίθηκε ένοχος και καταδικάστηκε σε θάνατο.
Ξεγυμνώθηκε, μεταφέρθηκε με ένα άλογο στους δρόμους της πόλης στην συνέχεια κρεμάστηκε και ενώ ήταν ακόμα ζωντανός ελευθερώνοντας τον από το σκοινί τον ευνούχισαν, του έβγαλαν τα έντερα του και τα έκαψαν μπροστά του, τελικά τον αποκεφάλισαν.
Όλες οι πληροφορίες γύρω από το πρόσωπο του Γουίλιαμ Γουάλας
βασίστηκαν στο επικό ποίημα του Μπλιντ Χάρρυ που γράφτηκε 160 χρόνια μετά τον
θάνατο. Έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό με την ταινία, γραμμένη από τον
υποτιθέμενο απόγονο του Ράνταλ Γουάλας.
Η ταινία αν και βασίστηκε σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα περιέχει πολλές ανακρίβειες, χαρακτηριστικό σφάλμα του η ερωτική σχέση του με την Ισαβέλλα της Γαλλίας η οποία ήταν μόλις 10 ετών όταν αυτός πέθανε.
Στην παραγωγή της ταινίας υπήρχε πρόβλημα λόγω του ανεπαρκή προϋπολογισμού. Η Warner Bros. εκβίαζε τον Γκίμπσον πως θα τον βοηθούσε εάν υπέγραφε για ένα sequel του Lethal Weapon, αλλά αυτός αρνήθηκε. Τελικά βρέθηκε η Paramount σε συνεργασία με την 20th Century Fox.
Η ταινία αν και βασίστηκε σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα περιέχει πολλές ανακρίβειες, χαρακτηριστικό σφάλμα του η ερωτική σχέση του με την Ισαβέλλα της Γαλλίας η οποία ήταν μόλις 10 ετών όταν αυτός πέθανε.
Στην παραγωγή της ταινίας υπήρχε πρόβλημα λόγω του ανεπαρκή προϋπολογισμού. Η Warner Bros. εκβίαζε τον Γκίμπσον πως θα τον βοηθούσε εάν υπέγραφε για ένα sequel του Lethal Weapon, αλλά αυτός αρνήθηκε. Τελικά βρέθηκε η Paramount σε συνεργασία με την 20th Century Fox.
Στην πραγματικότητα αναφέρεται πως ως Braveheart έγινε γνωστός ο Robert The Bruce και όχι ο William Wallace. Ο Γκίμπσον αρχικά ήταν να σκηνοθετήσει μόνο την ταινία και ήθελε σαν πρωταγωνιστή τον Jason Patrick, γιατί θεωρούσε πως ήταν ο ίδιος αρκετά μεγάλος για τον ρόλο, αλλά η εταιρία δεν το δέχτηκε.
Επίσης ο ρόλος του βασιλιά Εδουάρδου είχε προταθεί στον Sean Connery, ο οποίος τον απέρριψε λόγω άλλων κινηματογραφικών υποχρεώσεων.
Για κάθε μάχη χρειάστηκαν αμέτρητες ώρες κινηματογράφησης με χαρακτηριστική την μάχη του Στίρλινγκ, όπου τραβήχτηκαν 90 ώρες υλικού για να επιλέξουν αργότερα στο μοντάζ.
Επίσης ο ρόλος του βασιλιά Εδουάρδου είχε προταθεί στον Sean Connery, ο οποίος τον απέρριψε λόγω άλλων κινηματογραφικών υποχρεώσεων.
Για κάθε μάχη χρειάστηκαν αμέτρητες ώρες κινηματογράφησης με χαρακτηριστική την μάχη του Στίρλινγκ, όπου τραβήχτηκαν 90 ώρες υλικού για να επιλέξουν αργότερα στο μοντάζ.
Ενώ οι συντελεστές πέρασαν 6 βδομάδες για γυρίσματα σε μέρη
της Σκωτίας, οι βασικές μάχες γυρίστηκαν στην Ιρλανδία, με την συμμετοχή μέρους
του Ιρλανδικού Στρατού πράγμα που έκανε και πιο ρεαλιστικές τις μάχες.
Μέλη της φιλοζωικής κοινότητας έκαναν μήνυση, θεωρώντας πως υπήρξε κακοποίηση ζώων, στην ταινία, αλλά αποδείχτηκε πως κανένα άλογο δεν τραυματίστηκε στα γυρίσματα μιας και χρησιμοποιήθηκαν αμέτρητα ψεύτικα για τις σκηνές που έπρεπε να φανούν.
Βραβεύτηκε με πέντε Όσκαρ: Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας,
Μακιγιάζ και Μοντάζ Ηχητικών Εφέ, 3 βραβεία BAFTA, τον Χρυσό Πήγασο και ακόμα 11 ανεξάρτητα βραβεία.
Την μουσική συνέθεσε και διεύθυνε ο James Horner και εκτελέστηκε από την Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου. Η ταινία κόστισε 72.000.000 $ και απέφερε κέρδη παγκοσμίως του ύψους των 210.500.000 $. Παιζόταν παγκοσμίως για 55 εβδομάδες.
Στην Ιντερνετική Βάση Δεδομένων Ταινιών (IMDB), η ταινία βρίσκεται (άδικα πιστεύω) στην 89η θέση των καλύτερων ταινιών όλων των εποχών, στην 20η θέση των καλύτερων ταινιών της δεκαετίας ’90-’99, στην 11η θέση των καλύτερων ιστορικών/πολεμικών ταινιών, στην 8η θέση των καλύτερων βιογραφικών ταινιών και στην 3η θέση των καλύτερων για το έτος 1995.
Την μουσική συνέθεσε και διεύθυνε ο James Horner και εκτελέστηκε από την Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου. Η ταινία κόστισε 72.000.000 $ και απέφερε κέρδη παγκοσμίως του ύψους των 210.500.000 $. Παιζόταν παγκοσμίως για 55 εβδομάδες.
Στην Ιντερνετική Βάση Δεδομένων Ταινιών (IMDB), η ταινία βρίσκεται (άδικα πιστεύω) στην 89η θέση των καλύτερων ταινιών όλων των εποχών, στην 20η θέση των καλύτερων ταινιών της δεκαετίας ’90-’99, στην 11η θέση των καλύτερων ιστορικών/πολεμικών ταινιών, στην 8η θέση των καλύτερων βιογραφικών ταινιών και στην 3η θέση των καλύτερων για το έτος 1995.
Είδος : Επική/Πολεμική/Ιστορική/Περιπέτεια
Έτος : 1995
Χώρα : Αμερική
Γλώσσα : Αγγλικά/Γαλλικά
Σκηνοθεσία : Mel Gibson
Σενάριο : Randall Wallace
Πρωταγωνιστές : Mel Gibson, Sophie Marceau, Patrick McGoohan
Διάρκεια : 170' Λεπτά
Πλοκή : 13ος αιώνας. Αγανακτισμένος από τις θηριωδίες των Άγγλων στην υπόδουλη Σκοτία, ο Γουίλιαμ Γουάλας βγαίνει στην παρανομία και καλεί λαό και ευγενείς να εγκαταλείψουν την παθητική τους στάση και να οργανώσουν απελευθερωτικό αγώνα.
Κριτική: Πραγματικά
τι μπορεί να πει κανείς για αυτό το αριστούργημα. Δεν θεωρώ πως κάποιος έχει μείνει
ανικανοποίητος αφότου έχει δει την ταινία.
Καταιγισμός συναισθημάτων είτε αυτά είναι ρομαντικής, συγκινητικής φύσεως, είτε υψηλού πολεμικού φρονήματος. Μια ταινία ορισμός ηρωισμού, που μπορεί να αναφέρεται στην απελευθέρωση της Σκωτίας αλλά επικεντρώνεται σε έναν χαρακτήρα και αυτό πιστεύω γίνεται για να μπορέσει το κοινό να ταυτιστεί περισσότερο με το γεγονός.
Ένας άνθρωπος, ένας ήρωας, ένα σύμβολο ανδρείας, αξιοπρέπειας, θάρρους και αρετής, που ενσαρκώνει ταυτόχρονα και την οργή της εκδίκησης κατά των δεινών, καταφέρνει να ξεσηκώσει έναν ολόκληρο λαό σε μάχη, μαζί και εμάς τους απλούς θεατές, μεταφέροντας μας τους ίδιους στις αιματοβαμμένες πεδιάδες της Σκωτίας, μέσω της μαγευτικής φωτογραφίας και φυσικά της μουσικής, με εντυπωσιακές σκηνές και μεγαλειώδεις μάχες, με μια δυναμική και ένα δέος αξιοθαύμαστο.
Ένας ήρωας πιο πιστευτός και πιο ανθρώπινος που δεν καταφεύγει τόσο στο παρουσιαστικό του, αλλά στην δύναμη και στην φλόγα της καρδιάς και ψυχής του. Δεν δίνεται βάση μόνο στην πολεμική φύση της ταινίας, μα συνδυάζονται και στοιχεία ρομαντισμού αλλά και πολιτικής ίντριγκας κάνοντας την πολυδιάστατη.
Και οι δεύτεροι ρόλοι είναι εξίσου σημαντικοί και άξιοι, έχοντας σημαντικό ρόλο στο έργο. Τα σκηνικά και τα κοστούμια πετυχαίνουν μια όμορφη ανάπλαση της εποχής και γενικά μπορώ με βεβαιότητα να αναφέρομαι στην ταινία σαν «πραγματικό έπος».
Καταιγισμός συναισθημάτων είτε αυτά είναι ρομαντικής, συγκινητικής φύσεως, είτε υψηλού πολεμικού φρονήματος. Μια ταινία ορισμός ηρωισμού, που μπορεί να αναφέρεται στην απελευθέρωση της Σκωτίας αλλά επικεντρώνεται σε έναν χαρακτήρα και αυτό πιστεύω γίνεται για να μπορέσει το κοινό να ταυτιστεί περισσότερο με το γεγονός.
Ένας άνθρωπος, ένας ήρωας, ένα σύμβολο ανδρείας, αξιοπρέπειας, θάρρους και αρετής, που ενσαρκώνει ταυτόχρονα και την οργή της εκδίκησης κατά των δεινών, καταφέρνει να ξεσηκώσει έναν ολόκληρο λαό σε μάχη, μαζί και εμάς τους απλούς θεατές, μεταφέροντας μας τους ίδιους στις αιματοβαμμένες πεδιάδες της Σκωτίας, μέσω της μαγευτικής φωτογραφίας και φυσικά της μουσικής, με εντυπωσιακές σκηνές και μεγαλειώδεις μάχες, με μια δυναμική και ένα δέος αξιοθαύμαστο.
Ένας ήρωας πιο πιστευτός και πιο ανθρώπινος που δεν καταφεύγει τόσο στο παρουσιαστικό του, αλλά στην δύναμη και στην φλόγα της καρδιάς και ψυχής του. Δεν δίνεται βάση μόνο στην πολεμική φύση της ταινίας, μα συνδυάζονται και στοιχεία ρομαντισμού αλλά και πολιτικής ίντριγκας κάνοντας την πολυδιάστατη.
Και οι δεύτεροι ρόλοι είναι εξίσου σημαντικοί και άξιοι, έχοντας σημαντικό ρόλο στο έργο. Τα σκηνικά και τα κοστούμια πετυχαίνουν μια όμορφη ανάπλαση της εποχής και γενικά μπορώ με βεβαιότητα να αναφέρομαι στην ταινία σαν «πραγματικό έπος».
Βαθμολογία : 9/10