Schindler’s List
''This list... is an absolute good. The list is life. All around its margins lies the gulf.''
Η λίστα του Schindler, γυρισμένη το 1993, ήταν η πρώτη ταινία του Steven Spielberg που θεωρήθηκε ακατάλληλη. Περίμενε 10 χρόνια για να βάλει μπρος την παραγωγή της ταινίας, μη νοιώθοντας έτοιμος το ’83. Στην αρχή θέλησε να την γυρίσει στα Πολωνικά/Γερμανικά με αγγλικούς υπότιτλους, αλλά απέρριψε την ιδέα γιατί θεώρησε πως δεν θα μπορούσε να είναι ακριβής στις ερμηνείες. Δεν δέχτηκε να πάρει αμοιβή από την ταινία λέγοντας πως θα τα ένοιωθε αιματοβαμμένα. Επίσης ποτέ δεν υπέγραψε οποιοδήποτε αυτόγραφο με ότι είχε να κάνει με την ταινία. Κέρδισε το Oscar καλύτερης σκηνοθεσίας και την γύριζε ταυτόχρονα με το Jurassic Park.
Ο Spielberg θέλησε σαν παραγωγός να βοηθηθεί σκηνοθετικά από τον Scorsese και τον Polanski οι οποίοι αρνήθηκαν. Ο Kevin Costner και ο Mel Gibson θέλησαν να πάρουν μέρος στην ταινία αλλά δεν τους δέχτηκε ο Spielberg, θέλοντας όχι τόσο γνωστά ονόματα για να μην επισκιάσουν το νόημα της ταινίας. Ο Harrison Ford και ο Bruno Ganz αρνήθηκαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Πριν προτιμηθεί ο Liam Neeson επικρατέστερος για τον ρόλο του Schindler ήταν ο Stellan Skarsgård . Ο Tim Roth ήταν στην σκέψη για τον ρόλο του Amon Goeth. Ο λόγος που προτιμήθηκε ο Fiennes ήταν λόγω της διαβολικής σεξουαλικότητας του.
Τα γυρίσματα έλαβαν χώρα στην Πολωνία και στο Ισραήλ και διήρκησαν 72 μέρες. Αν και ο Spielberg πήρε άδεια να κάνει γυρίσματα μέσα στο Auschwitz , δεν θέλησε να το κάνει λόγω σεβασμού προς τα θύματα. Η κατασκήνωση δουλείας που κατασκευάστηκε για τα γυρίσματα ήταν ένα από τα μεγαλύτερα σκηνικά που φτιάχτηκαν στην Πολωνία. Επειδή ήταν δύσκολο η παραγωγή να βρει 20,000 κοστούμια για τους κομπάρσους, αρκετοί Πολωνοί που χρειάζονταν τα χρήματα τους πούλησαν ρούχα που είχα από εκείνη την εποχή. Περίπου το 40% της ταινίας γυρίστηκε με χειροκίνητη κάμερα. Ο Fiennes πήρε 13 ολόκληρα κιλά πίνοντας Guinness για τον ρόλο του.
Στην πραγματικότητα ο Schindler συνελήφθη 3 φορές για διακίνηση στην μαύρη αγορά. Όταν η επιζήσας Mila Pfefferberg γνωρίστηκε με τον Fiennes στα γυρίσματα, έπαθε ένα μικρό σοκ μιας και της θύμιζε αρκετά τον πραγματικό Amon Goeth. Ο Spielberg έχει γυρίσει συνολικά 9 ταινίες με θέμα που να περιέχει του Β’ Παγκόσμιο πόλεμο. Με ένα απλό budget των 22,000,000$ κατάφερε να αποκομίσει κέρδος του ύψους των 321,500,000$ παγκοσμίως. Κατάφερε άξια να κερδίσει 7 Oscar, 7 βραβεία BAFTA, 3 βραβεία Golden Globe και άλλα 53 διαφορετικά βραβεία. Είναι η πιο ακριβή και η πιο επικερδής ασπρόμαυρη ταινία που φτιάχτηκε ποτέ.
Ταινία : Schindler’s List
Είδος : Βιογραφική/Ιστορική/Δραματική
Έτος : 1993
Χώρα : Αμερική
Γλώσσα : Αγγλικά/Γερμανικά/Εβραϊκά
Σκηνοθεσία : Steven Spielberg
Σενάριο : Steven Zaillian
Πρωταγωνιστές: Liam Neeson, Ralph Fiennes, Ben Kingsley
Διάρκεια : 190’ Λεπτά
Trailer : https://www.youtube.com/watch?v=JdRGC-w9syA
Πλοκή : Η αληθινή ιστορία του Oscar Schindler, ενός Γερμανού βιομηχάνου, που έσωσε 1.300 Εβραίους από το γκέτο της Βαρσοβίας, παρουσιάζοντάς τους ως απαραίτητους για το Τρίτο Ράιχ ειδικευμένους εργάτες.
Κριτική : Η ταινία είναι βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Thomas Keneally και ήταν ένα πολυετές project πολύ προσωπικό για τον ίδιο τον Spielberg. Ολόκληρη είναι μια ρεαλιστική αφήγηση μιας αληθινής ιστορίας φρίκης και βαρβαρότητας, άψογα αποδοσμένη στην λεπτομέρεια και πάντα με απεριόριστο σεβασμό.
Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να μεταφέρει στο πανί με ιδιαίτερη μαεστρία από την μια την αγωνία και τον τρόμο των κατατρεγμένων σε αντίθεση με την απεικόνιση μια εξουσιαστικής πολυτελούς ζωής των ναζί. Έχει αναφερθεί πως επίτηδες λείπουν κάποιες πτυχές της αληθινής ιστορίας που δεν βόλευαν τον σκηνοθέτη σαν προσέγγιση, μιας και θα προκαλούσαν περίπλοκα ηθικά διλήμματα και ίσως αλλοίωση της πειθούς της ταινίας.
Ξεφεύγοντας από την κλασσική του σκηνοθετική χροιά, η ταινία έχει ένα ύφος και ένα στυλ πιο ντοκιμαντερίστικο, προσφέροντας ένα καθηλωτικό συνδυασμό γεγονότων με εμφανή και στοχευμένα σημεία δραματοποίησης. Το σενάριο είναι δομημένο άρτια ώστε να κρατάει το ενδιαφέρον του θεατή αμείωτο παρ όλη την μεγάλη διάρκεια της ταινίας, ενώ παράλληλα περιγράφει λεπτομερέστατα το ολοκαύτωμα προκαλώντας ρίγος. Κάθε μια πτυχή της ιστορίας υποστηρίζεται από ένα διαφορετικό κινηματογραφικό στυλ το οποίο όμως είναι ιδιαίτερα προσεγμένο στο μοντάζ του.
Ειδική μνεία φυσικά σε μια εξαίσια φωτογραφία άσπρου μαύρου που έστω και έτσι γεμίζει πλουσιοπάροχα τα μάτια μας και το παιχνίδι τονισμού σε συγκεκριμένα σημεία με χρώμα, δίδοντας έτσι περισσότερη έμφαση. Φυσικά και η μουσική είναι άκρως συνταραχτική και ταιριαστή στο ύφος της θεματολογίας. Δεν γίνεται να μην αναφέρουμε την καταπληκτική επιλογή των ηθοποιών που με τις έντονες ερμηνείες τους σε αγγίζουν βαθιά και σου μεταδίδουν ατόφια τους χαρακτήρες τους, με τον Neeson να συναρπάζει με έναν εξαίσιο μονόλογο, έναν Fiennes με μια διαπεραστική ψυχρότητα και έναν Kingsley που δικαιολογεί τον τίτλο του ‘’Σερ’’.
Φτάνοντας στο τέλος αυτό που διακρίνεται είναι η ελπίδα που αναρριχάται μέσα από την τραγωδία σε μια μοναδική ταινία, που εύλογα θεωρείται κλασική.
Βαθμολογία : 8,5/10
Panos “The Mechanic”
#cinethismos